המדריך השלם לטיפוגרפיה

לימודי טיפוגרפיה

תוכן עניינים

העולם שלנו היום מבוסס על כתיבה וקריאה. אם בעבר מרבית האנשים לא רכשו את המיומנות הזו והיו אנלפבתים, הרי שהיום, מרבית האוכלוסייה יודעת קרוא וכתוב מצויין. המפרסמים משתמשים בטקסט ובאופן בו הוא מעוצב כדי למכור לנו מוצרים ושירותים שונים. אם אתם בעלי עסקים או מעצבים גרפים המעוניינים לעלות עוד שלב אחד בעולם השיווק והעיצוב, המאמר הבא יעשה לכם קצת סדר בנוגע לטיפוגרפיה.

מה זה טיפוגרפיה?

טיפוגרפיה זה תת תחום בתוך עולם העיצוב המתייחס לאופן בו מעצבים טקסט. אנחנו יודעים כי למימד הויזואלי יש השפעה מכרעת על הבחירות שלנו כמעט בכל תחום. למשל, אם אתם מסתובבים באיזו עיירה בחוץ לארץ, יכול מאוד להיות שתבחרו בית קפה זה או אחר על בסיס האופן בו שלט בית הקפה מעוצב. בפעם אחרת אתם יכולים להחליט האם אתם רוצים לשכור שירותים של עורך דין על בסיס כרטיס הביקור שלו וכן הלאה. עיצוב טיפוגרפי מעולה ישפיע על האופן בו אתם מצליחים לתקשר עם הקהל שלכם ועל המסרים אותם הקהל יספוג מכם.

איך עיצוב טיפוגרפי משפיע על המסרים שלכם

אם תשאלו מצבים גרפים מה זה עיצוב הם יגידו לכם כי עיצוב טוב הוא לא רק יפה יותר או נעים לעין, אלא, עיצוב טוב, טיפוגרפיה נכונה, היא ממש אסטרטגיה. נבחן את נקודת המבט הזו מכמה אופנים:

מיתוג חזותי:

כאמור, אנחנו ממש נבחר באיזה בית עסק לשבת עם חברים לצהרים ואיזה בעל מקצוע נבחר לעבוד איתו על פרויקט כזה או אחר. הפונט בו תבחרו יכול להצביע על שמרנות, קלילות, יצירתיות או מקצועיות. בחירה נכונה תצליח כמו לספר את הסיפור של בית העסק שלכם בלי מילים.

בניית אמון:

אנחנו יודעים לומר כי ברגע שהלקוח יודע לחבר בין מה שהוא רואה למה שהוא מקבל, תחושת הביטחון שלו מתחזקת. לצורך העניין, אם הלקוח נכנס למתחם שבכניסה שלו שלט עם כיתוב שמתחבר אסוציאטיבית עם קליניקה לרפואה טבעית, במידה והוא ימצא שם עסק הנוגע בעולמות הללו הכל טוב. אבל אם פתאום ימצא שם משרד עורכי דין, הרי שהאמינות שלו תיפגע. אנחנו כל הזמן צריכים לשים לב לכך שאנחנו מספרים סיפור ברור ללקוח ומתמקדים בשירות אותו אנחנו רוצים לתת לו.

שימוש נכון במדיה:

היום אנחנו מייצרים חומרים ויזואליים לא רק בחיים האמיתיים ולא רק בעיתונות המודפסת וכולי. אנחנו נעזרים במוצרים ויזואליים גם בעולם הדיגיטלי. לכל פלטפורמה, לכל רשת חברתית יש את 'השפה' שלה. אנחנו צריכים לשים לב ולהשתמש נכון בטיפוגרפיה כדי להצליח וללכוד את תשומת הלב של הגולשים, כדי להציג היררכיה ברורה בין טקסטים ולהעביר את הלקוח הפוטנציאלי תהליך של ממש.

טיפוגרפיה עיצובית: לא רק פונטים

טיפוגרפיה היא לא רק האופן בו אנחנו בוחרים גופן כזה או אחר. אנחנו נשים לב תמיד לצורה של כל אות, למרווחים בין המילים, לשורה הדמיונית עליה יושבות המילים וכן הלאה. אנחנו צריכים להבין כי בשיווק ועיצוב בכלל, אנחנו כל הזמן צריכים כמו להיכנס לראש של הלקוח הפוטנציאלי ולהבין מה הוא רואה בעסק שלנו כשהוא מסתכל לעברינו. אנחנו רוצים להבין מה הסיפור של העסק ואיך אנחנו מספרים אותו. כמובן, טיפוגרפיה היא חלק חשוב בתוך עיצוב גרפי כללי. אנחנו כן נגיד כי יש מוצרים בהם אנחנו צריכים להשקיע יותר תשומת לב בטיפוגרפיה על פני מוצרים אחרים. למשל, כאשר אנחנו מעצבים כרטיס ביקור, ברושור, שלט כניסה למסעדה וכן הלאה. חשוב לדעת תמיד איפה לשים את הדגש.

טיפוגרפיה עברית: אתגרים ועקרונות

טיפוגרפיה עברית היא קצת יותר מורכת משפות אחרות. בעיקר משום שהאופציות בשפה הזו מעטות ביחס לשפות אחרות. עברית היא שפה בה מדברים באופן יחסי מעט אנשים, כך שבאופן טבעי, יש לנו פחות אפשרויות, יש פחות פונטים בשפה הזו וכאן האתגר הראשון. שנית, בשפות לטיניות כותבים משמאל לימין ובעברית אנחנו כותבים מימין לשמאל. כלומר, הרבה פעמים בראש שלנו יש חיבורים טבעיים שאנחנו עושים בין גופן מסוים, בין עיצוב מסוים ובין מה שאנחנו מרגישים כתוצאה מהמפגש עם אותו עיצוב. כיוון שבעברית יש לנו פחות אפשרויות, משום שעברית היא שפה בה כותבים מימין לשמאל, אנחנו צריכים לחשוב באופן יצירתי איך אנחנו מצליחים לשדר את אותם מסרים מתוך המגבלות איתן אנחנו נדרשים להתמודד.

רוצים להבין איך משלבים טיפוגרפיה כאמנות ביצירה גרפית? איך משחקים עם אותיות כדי ליצור רגש, סגנון וייחוד בעיצוב אלבומים, עטיפות ספרים או קמפיינים פרסומיים? קראו את המאמר המורחב שלנו בנושא: שימושים בטיפוגרפיה אומנותית.

עקרונות טיפוגרפיה למעצבים

עיצוב טיפוגרפי איכותי באתר אינטרנט איננו רק עניין של אסתטיקה – הוא משפיע ישירות על חוויית המשתמש, נוחות הקריאה והבהירות של התוכן. להלן קווים מנחים ליישום טיפוגרפיה נכונה ויעילה באתרים שאתם מעצבים או מפתחים:

שמרו על קו טיפוגרפי אחיד לכל אורך האתר

שימוש עקבי בפונטים ובמשקליהם הוא קריטי ליצירת מראה מסודר ואחיד. מומלץ להסתפק בשתי משפחות גופן בלבד בכל האתר, תוך שימוש במשקלים שונים מאותה משפחה (כגון: Regular, Medium, Bold). אחידות זו יוצרת חוויית משתמש קוהרנטית ומקצועית.

בנו היררכיה טיפוגרפית ברורה

הבסיס לטיפוגרפיה אפקטיבית הוא מבנה ברור שמאפשר לגולש להבין מיד מה חשוב יותר ומה פחות. את ההיררכיה הזו יוצרים באמצעות שילוב מושכל של משקלי פונט, לדוגמה: רגיל, בינוני ובולד אשר מבדילים בין כותרות, תתי כותרות וטקסט רץ. אין צורך להעמיס. לרוב, שימוש ב – 3 עד 4 משקלים בלבד יספיק בהחלט.

באותה מידה, חשוב לשמור על מראה מאוזן ואחיד בעזרת מספר מצומצם של פונטים. מומלץ לבחור בין שניים לשלושה פונטים לכל היותר: אחד לטקסט רץ – קריא ועדין, ואחר לכותרות – כזה שמביא אופי, נוכחות ועניין. שימוש ביותר מדי פונטים יוצר עומס גרפי שמקשה על הקריאה ופוגע בתחושת הסדר באתר.

אל תזניחו את המרווח בין השורות

  • לטקסטים רציפים, רצוי להגדיר גובה שורה של 1.3 עד 1.5em, לשיפור נוחות הקריאה, במיוחד בפסקאות ארוכות.

  • לכותרות, מומלץ לשמור על גובה שורה מצומצם יותר – בין 0.8 ל- 1.2em, ליצירת תחושת מיקוד וחיזוק היררכיית התוכן.

בחרו יחידות מידה שמתאימות לגודל המסך

  • במובייל, העדיפו להשתמש בפיקסלים (px), כדי לשמור על חדות טיפוגרפית במסכים קטנים.

  • בדסקטופ, כדאי לשלב יחידות דינאמיות כגון VW (viewport width), ליצירת התאמה דינאמית שמגיבה לגודל המסך.

מאמרים נוספים

איזה כיף, בואו נדבר!

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם :)

פרטי יצירת קשר
באיזה שירות אתם מתעניינים?