בעידן הדיגיטלי האינטראקציה של משתמשים עם ממשקים היא על בסיס יומיומי – כניסה לחשבון הבנק, כתיבת פוסט, קריאת החדשות, בירור תוצאות בדיקות רפואיות, רישום לכנס.
הדרך בה יחווה המשתמש את האינטראקציה עם אותם משתמשים היא קריטית להישארותו ביישום ולחזרתו לשימוש ביישום.
מאפייני ומעצבי חוויית משתמש כיום משקיעים חשיבה אסטרטגית רבה ביצירת חוויית משתמש חיובית ויעילה. כאן גם נכנסים לתמונה UX ו-UI, מושגי בסיס שכדאי להכיר.
UX מתייחס לחוויית המשתמש ו-UI מתייחס לממשק המשתמש ושניהם חשובים בתהליך אפיון ובניית מוצרים דיגיטליים, אפליקציות, אתרי אינטרנט וכדומה.
חוויית המשתמש UX הינה החוויה שיש למשתמש עם המוצר ועל מנת ליצור מלכתחילה חוויית משתמש טובה, נלקחים בחשבון פרמטרים רבים כמו הרצונות של המשתמש, הצרכים שלו, הציפיות מהיישום. על פי זה ניתן לגזור את כל ההיבטים האסתטיים של היישום ואם ניקח לדוגמא עיצוב אתר אינטרנט, את פריסת האתר, פלטת הצבעים, סוג הכפתורים, הטיפוגרפיה – עליהם אחראים מעצבי UI.
מעצבי UX בוחנים איך ניתן לספק חוויה אינטואיטיבית, הפיכת האתר לרספונסיבי כך שהוא יתאים למגוון גרסאות הן למחשבים שולחניים והן למכשירים ניידים מכל סוג בלי שהמשתמש יצטרך להיכנס לגרסה נפרדת. ההתייחסות כוללנית ולוקחת בחשבון את כל ההיבטים של אינטראקציה בין המשתמש למערכת מנקודת מבטו של המשתמש בביצוע פעולות כמו איסוף מוצרים לסל הקניות, תשלום באתר האינטרנט וכדומה. מעצבי UX מופקדים על כך שחוויית הלקוח בעת השימוש תהיה טובה ככל שניתן.
UI – עיצוב ממשק משתמש UX – עיצוב חוויית משתמש
ממשק משתמש UI הוא כל יישום שמשתמש יכול ליצור אתו אינטראקציה בין אם מדובר בלחץ רכישה או הורדת אפליקציה ובתהליך זה מתייחסים לטקסט, תמונות, מחוונים, ערכת הצבעים, סגנון הלחצנים כך שהממשק יהיה גם יעיל לתפעול אך גם אסתטי.
יש קשר הדוק ויחסי גומלין בין UX ל-UI והם פועלים ביחד כאשר חוויית המשתמש מבוססת על אופן האינטראקציה עם היישום או האפליקציה. מעצבי UI עובדים בעיקר על אופן המראה של ממש המשתמש בעוד מעצבי UX אחראים יותר על אופן הפעולה של ממשק המשתמש.
אז אם נעמוד שוב על ההבדל המשמעותי בין השניים, נראה ש-UI עוסק באלמנטים האסתטיים באמצעותם משתמשים מקיימים אינטראקציה עם המוצר בעוד UX מתמקד בחוויה שיש למשתמש עם המוצר, המסע של הלקוח בתוך האתר וכדומה.
מעצבי UX יעסקו במחקר, פיתוח, צרכי העסק והמרתם לחוויה, פסיכולוגיה והתנהגות משתמשים והפקת חוויה שלמה חיובית ואטרקטיבית על פי דרישות הלקוח בעוד מעצבי UI יעסקו בעיקר ב"איך" המוצר ייראה וכיצד האלמנטים השונים שלו יתפקדו.
אפשר גם לנסח זאת כך: UI הוא מה שהמבקרים רואים כאשר הם נכנסים לאתר בעוד UX הוא האופן שבו הם מתייחסים לאתר ותופסים אותו.
כיצד מייצרים חוויית משתמש טובה?
על מנת לפתח אתרים ויישומים ידידותיים וטובים יש לעבוד בסינרגיה עם האלמנטים של UX ו-UI.
בהשגת חוויית משתמש חיובית יש להחליט מראש מה יהיה מטרת האתר, כיצד יוצגו התכנים ואיך האלמנטים הוויזואליים ישתלבו בהרמוניה ולבצע אופטימיזציה על מנת לבחון שיעור המרות, אחוז כניסות לעומת נטישות וכדומה.
חשוב שהאתר או היישום ידברו בשפה של קהל היעד ושל המותג, שפלטת הגוונים תעביר את המסר ושהפונטים יהיו נוחים לקריאה, שלחצני ההנעה לפעולה יהיו ברורים ושהאוריינטציה באתר תהיה נוחה.
יש להבין את ארכיטקטורת המידע הנכונה ביותר עבור האתר שתאפשר זרימה, ארגון המידע בדרך ברורה עם קישוריות אינטואיטיבית, מוקאפים שחוזרים בעמודים ומעניקים אחידות הרמונית לאתר וכן בדיקת מהירות האתר, טעינת העמודים ותוספות שעושות הבדל כמו צ'אט חי.
תנו למומחי UX.UI לתכנן ולייצר עבורכם חוויית משתמש בדרך המקצועית ביותר!